ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
Дидактичні ігри на уроках читання
Пропоную ігри та ігрові прийоми, які сприяють виробленню і вдосконаленню відповідних навичок: правильності, швидкості, виразності, усвідомленості.
1. «Дощик».
Йшов довгов ‘яз і в землі зав’яз.
|
Учитель
|
Учні
|
Пішов маленький дощик
|
Читають тихо
|
Дощик сильніший
|
Читають голосніше
|
Злива
|
Читають дуже голосно
|
Дощик затихає
|
Читають тихіше
|
Довгов’яз капає
|
Читають зовсім тихо
|
Дощ перестав
|
Читають мовчки
|
2.«Луна»
|
Учитель
|
Учні
|
1)Читає голосно
|
Те ж саме читають тихіше
|
2)Перша пара учнів читає голосно, друга пара трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т.д.
|
3.«Качечка»
|
Учитель:
|
Учні:
|
Качечка водичку --
|
Піднімають голівки
|
П’є --
|
Починають читати
|
Проковтнула --
|
Замовкають
|
Качечка водичку --
|
Знову голівки підняли
|
П’є
|
Починають читати
|
І т.д.
|
|
|
|
4.«Альпіністи»
Робота в групах.
Один і той же уривок читає кожна група. Першими долають «Вершину гори» ті хто найшвидше прочитає і відповість на питання.
5. «Рукавичка»
Робота в групах.
Учні самі формують «Рукавички» групи по 5 чоловік. Вася обирає Настю, а Настя – Кирила, Кирилко – Дарину, Дарина – Ірину. Види роботи різноманітні: дібрати до тексту прямі і не прямі питання, створити практичний словник, скласти план, поділити на частини і т.д.
6. «М’ячик»
Вчитель викликає учня читати текст ( уривок, абзац, речення), учень читає і далі передає «М’ячик» кому бажає. «М’ячик» крокує класом, залучає до читання всіх учнів.
7. «Віконце»
Вирізане з картону невеличке віконце учні кладуть на сторінку з тектом і швидко прочитують написане у «віконці», потім «віконечко» можна переставляти , або затуляти одну половинку і здогадуватись, які слова закриті.
8. «Комп’ютер»
Учні читають незнайомий текст і підраховують кількість прочитаних знаків. Через хвилину знову читають цей же уривок і знову підраховують кількість слів. Цифри записують на листочках, шифрують своє ім’я (кожен пише ім’я яке йому подобається) і тоді заносяться у «комп’ютер» -- прикріплюються до дошки з малюнком комп’ютера .
9. «Зоопарк»
Робота в парах або в групах.
Читання із звуконаслідуванням різних тварин. Один і той же вірш, уривок оповідання читають «лисички», «зайці», «їжаки», «слони».
10. «Підйомний кран»
Перед початком гри необхідно пояснити учням, як працює підйомний кран: зачепить вантаж, а потім піднімає . Один учень читає рядок, а весь клас ряд, група читає наступний рядок. Потім знову – один рядок учень, всі – інший рядок.
11. «Акула»
Вчитель навмисне не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають речення правильно.
12. «Хлопчики – дівчатка».
Робота в групах
Читають хлопчики.
Читають дівчатка.
Читають чорняві дівчатка.
Читають біляві хлоп ятка.
І т.д.
13. «Слухняний пальчик».
Учні читають текс тільки оченятами, а «слухняний пальчик» тримає ротика зачиненим.
14. «Зайчик»
Учень читає текст «перестрибуючи» через одне слово. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова.
15. «Сонечко»
Весь клас починає читати хором текст. По команді вчителя всі підняли оченята і подивилися на «сонечко». Покліпали віками, примружили міцно очі, відкрили і читають текст мовчки.
16. «Пошук»
Продовження гри «Сонечко». Учні читають мовчки. Вчитель викликає учня читати вголос, а всі інші відшукують, де читає учень. Хто знайшов, піднімає руку.
17. «Пейджер»
Учень називає лише перші склади слів в якомусь реченні. Всі відшукують шифроване повідомлення і читають правильно.
Ігри на уроках читання
Гра «Незнайко»
Один учень читає, а інший — виправляє допущені помилки.
Гра «Вовк і заєць»
Один учень починає читати текст, другий — вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.
Гра «Ми віримо і не віримо»
Учитель читає речення з тексту, зробивши помилку в слові. Діти знаходять це речення, говорять: «Ми віримо» або «Ми не віримо» і читають це речення.
Гра «Інтерв'ю»
Тема інтерв'ю може бути різною, учні — кореспонденти і респонденти. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюються своїми ідеями та аргументами з усім класом.
Гра «Земля — небо»
За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову — «Земля» — учні очима знаходять, де вони завершили читати.
Гра «Дощик»
(Діти читають хором.)
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ перестав (читання припиняється).
Гра «Хвилі»
Ця гра схожа на попередню, але дещо відрізняється. Обираємо ведучого, який задає «тон і темп» гри. Текст читається так, як хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше і т. д.
Гра «Бджілки»
Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.
Гра «Рибки»
Мовчазне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.
Гра «Губи на замку»
Те саме мовчазне читання, але ворушити губами заборонено.
Гра «Засічка — кидок»
За командою «Кидок» усі діти починають читати напівголосно текст. За командою «Засічка» — зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово. Цей самий текст таким же чином читають ще раз (але не більше трьох разів). При повторному читанні діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати поліпшуються.
Гра «Відшукай речення за початком»
Учитель читає речення, зупиняючись, учні знаходять і дочитують його.
Гра «Знайди помилку»
Учитель читає вірш, припускаючись помилок. учні уважно слухають і виправляють.
Гра «Сніжинка»
Залежно від пори року («Квіточка», «Листочок») читає той учень, на парту якого впала сніжинка (квіточка, листочок).
Гра «Не перерви ланцюжок»
Діти одне за одним читають по одному реченню (можна по одному слову, строфі) текст. Усі мають слідкувати, щоб ланцюжок не перервався.
Гра «Хто краще?»
Конкурсне читання вірша, оповідання. Читання у парах.
Гра «Буксир»
Створюється пара з «сильнішого» учня і «слабшого». «Сильніший» учень «веде» у читанні, а «слабший» — намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.
![01.10.2014-1-9](file:///C:\Users\8A93~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg)
Гра «Луна»
«Сильніший» учень читає речення, а «слабший» — читає це речення після прослуховування.
Гра «Котик і Мишка»
Ця гра дуже ефективна під час роботи над удосконаленням навичок швидкого читання.
Першою починає читати «Мишка». Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення, починає читати «Котик». Він намагається наздогнати «Мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те ж.
Гра «Лото»
Клас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує однакові картки. Перша група карток містить прізвища авторів, друга група карток — назви творів, третя — фрагменти з творів.
Завдання: вибрати із загальної кількості карток ті, що стосуються одного автора. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
Гра «Чарівна лотерея»
Для проведення гри клас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записані ключові слова з певного твору.
Завдання: швидко прочитати слова, визначити назву твору та автора слів. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
бились поживились
розумні а дурні
(«Дурні бились, а розумні поживились». Слова належать курці.)
Гра «Шифрувальники»
Для проведення гри клас поділяємо на 4 команди. Кожна команда отримує картку з однаковим завданням.
Завдання: у кожному рядку знайти «зайву» літеру. Скласти всі «зайві» літери з кожного рядка і прочитати назву твору. Вказати автора твору. Перемагає та команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
ООООООООЯОООООООООО
ВВВБВВВВВВВВВВВВВВВВВ
ИИИИЛИИИИИИИИИИИИИИИ
ДУДДДДДДДДДДДДДДДДДДД
ТТТТКТТТТТТТТТТТТТТТТТТТ
АООООООООООООООООООО
(А. Малишко «Яблука».)
Дидактичні ігри на уроках читання у 1 класі
Борисова Людмила Володимирівна,
вчитель початкових класів
Уманської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів №5 ім. В.І.Чуйкова
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ У 1 КЛАСІ
Важливою передумовою успішного навчання молодших школярів є зацікавленість. Завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей емоційне задоволення, радість від отриманих знань і від самого процесу їхнього засвоєння. В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність.
Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, вчить витримки, виробляє вміння швидко орієнтуватися і знаходити правильне рішення. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.
ІГРИ БУКВАРНОГО ПЕРІОДУ
1клас
«МОЗАЇКА»
Учням роздаються картки зі складами червоного, синього, зеленого кольору. Склади перемішані. З них треба скласти слова, де перший склад червоного кольору, другий – синього, третій – зеленого. Н – д: руч, ка; О, ля; ма, ши, на; бі, лоч, ка; пар, та; квіт, ка; …
«НУМО ПРОЧИТАЙ»
Складіть слова, переставивши букви.
Трфуки мьіфл олбтуф іфніш
(фрукти) (фільм) (футбол) (фініш)
«ПРОЧИТАЙ СЛОВА»
Розв’яжи «грамотні» приклади і намалюй відповіді.
ЯР+БЛУ+КОМА-РМА=
=ЯК+КІВІ+РИС-ВІК-ИС
ГОЛ+РОМА+ХА-МАЛА=
=СІК+ДОН+ЦЕ-ДІК
«МОЛОКА КОМУ?»
Промовля корівка: «Му-у-у!»
Діти, знаєте чому
Молочко вам треба пити?
Щоб ніколи не хворіти!
З букв складіть слова і дізнаєтеся, кого діти пригостили молочком:
б а с о к а к и о т к к а ж ї
«ДИВО – ДЕРЕВО»
Загадка
Що за дерево в палаці?
Дві на ньому срібні паці,
Ослик, поні, котик, слон,
Білка, бублик, телефон…
А під стелею вгорі –
Різнобарвні ліхтарі.
Ні для кого не новинка,
Що це дерево - …
Потім вивішується макет ялинки, де намальовані всі згадані предмети. Вчитель називає предмет і показує його на ялинці, а діти шукають картку із написом цього предмета. Таких карток у кожного учня дев’ять штук.
«ПОДОРОЖ У ВЕСНУ»
Чому навесні найбільше мандрівників? Окрім людей, які подорожують увесь рік, вирушають у мандри птахи, комахи, риби, звірі. Здогадайтеся, які птахи вирушили у мандри, для цього вилучіть зайву літеру із слів:
Журпавлі, лелгеки, гусви, ластівкра, сноловей, лебкеді.
«НАЙКРАЩА ІГРАШКА»
- Не вгадать тобі нізащо,
Котра з іграшок найкраща!
-Знаю! Трактор заводний!
- Зовсім ні!
- Електрична залізниця!
- Помилився.
- Ну, тоді це пароплав!
- Не вгадав!
- Зрозуміло: це – літак!
- Знов не так. Добре,
Відповідь я дам -
Та, яку зробив ти сам!
Відгадай за початком і кінцем слова, які іграшки зробив хлопчик:
М – на, л – так, к – бель, ч – ен, п – воз.
«СЛОВА З ЛЕВОМ»
Лев уміє стрибати, як в цирку, з одного слова в інше. Відгадайте в які слова стрибнув лев. На місці запису «лев» зображена тварина. Діти читають слова.
СТАЛЕВАР, ВОЛЕВИЯВЛЕННЯ, ТЕЛЕВІЗОР, ЛЕВАДА.
«З ПЕРШИХ ЛІТЕР»
Учитель називає будь – яке слово, наприклад «літо». Учні записують це слово по букві в кожному рядку, вертикально.
Л
І
Т
О
Задача учнів: у кожному рядку дописати до поданих букв інші букви, щоб вийшли слова, які складатимуться не менше ніж з 4 букв. Коли один із гравців першим допише слова в усіх рядках, він сповіщає про це іншим, і всі припиняють складання слів. Учасник, що закінчив складання першим, зачитує свої слова. Якщо якесь із названих слів є в інших гравців, вони його викреслюють. Виграє той у кого залишиться найбільша кількість не викреслених слів.
«ПІСЕНЬКА КЕНГУРУ»
Знайдіть закономірність і прочитайте на кульках, яку пісеньку співає кенгуру.
«ПОДОРОЖ НА ПОВІТРЯНІЙ КУЛІ»
Вирушимо сьогодні у цікаву подорож по Містечкознавству на повітряній кулі. Вперед до пригод!
У небі над нами птахи пролітали!
(А ви здогадайтесь, як кожного звали).
Несли ті птахи нам від когось привіт,
Ім’я ви його прочитайте як слід:
Позичте по букві у кульок легеньких…
Неважко це навіть для діток маленьких.
«СКЛАДИ СЛОВО ЗА ОСТАННІМИ БУКВАМИ»
Прочитайте за останніми літерами слова. Що вони означають, як пишуться?
СІК КОЛЕСО СТЕП КОВБАСА ОДУД
ОСА ОРЕЛ МОРЕ ДРАКОН СОМ
КІТ ПОЛЕ ЛИСТ МЕД СИНИ
ЗОЛОТЕ КЛЕН СКВЕР ТРАКТОР ТОРТ
УДАР ВЕСНА СЕЛО ЗВІРІ ХОР
ЯГОДИ ЗМІЙ ЗЕРНО
ЕКРАН
ФІАЛКА
«БУДУЄМО БУДИНОК»
Уявімо, що будуємо будинок. Стіни і дах є. Домальовуємо частини будинку, в яких є звуки [р], [р’] – двері, рами, труба, ручка, перила, веранда…
Посадимо дерева і квіти у назвах яких є ці звуки. Учні називають слова і викладають з розрізної азбуки: береза, горобина, груша, ромашка, троянда, чорнобривці.
«НАВАНТАЖТЕ МАШИНУ»
На таблиці посередині намальована буква «П», поряд з нею розташовано три машини.
Учні поділені на три групи. Першій групі треба навантажити на машину овочі, другій – фрукти, третій – будівельні матеріали, у назвах яких є буква «П». В учнів роздаткові картки лежать на парті, серед них є й зайві, що не мають цієї букви.
«ЗНАЙДИ БУКВУ «О»»
За завданням учителя діти знаходять предмети, які нагадують букву «О». Предметів зображено значно більше, тобто не лише ті, що за формою схожі на «О».
«ВПИШИ БУКВИ»
Учитель дає завдання учням вписати в пусті клітинки букви, щоб вийшли слова з м’яким знаком.
1. Встав букви, щоб у першому рядку вийшла назва свійської тварини, у другому і третьому - назви диких тварин, у четвертому – назва шкідливої комахи. (Кінь, лань, лось, міль).
К Ь
Л Ь
Л Ь
М Ь
«РОЗУМНИКИ»
Здогадатись, якого слова не вистачає у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця, - Виросте всього доволі
Буде дітям - … (паляниця) На широкім житнім …(полі)
Для веселої малечі Запеклося сонце в хлібі,
Бублик вигляне із … (печі) Хто зростив його - …(спасибі).
А рум’яний …(колобок)
Скочить прямо на зубок.
Читання на одному диханні декілька слів у різному темпі читання, з різною силою голосу.
Мовні зарядки.ü
- Пір’їнку здути з долоньки;
- Подути як сердитий вітрюган і т.д.
Імітація звуків.ü
- Як ричить тигренятко : р- р – р – р…
- Поїдемо на поїзді : чух – чух – чух…
Систематичне проказування скоромовок у різномуü темпі.
Ішов Прокіп – кипів окріп,
Прийшов Прокіп – кипить окріп,
Як при Прокопові,
Так і при Прокописі,
І при Прокопенятах.
Промовляння чистомовок.ü
Ча – ча – ча – вкусила калача
Ач – ач – ач – летить пугач.
Чі – чі – чі – котик на печі.
Чу – чу – чу – нікуди не втечу.
Таблиці Шультеü
Дивлячись на центральну цифру, «позбирати» числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду. Починати потрібно з найменших таблиць, поступово переходячи до складніших, наприклад:
1 3 5
8 6 2
4 7 9
9 1 18 13 4
22 15 10 5 7
6 24 2 14 25
16 19 23 17 11
12 8 21 20 3
Піраміди складів, слів.ü
Перед учнями ставиться завдання: не зводячи очуй з точки (починаючи з верхньої), намагатися побачити букви, склади чи слова ліворуч і праворуч.
М * А НЕ * БО
Л * О ЗО * РІ
С * И ХМА * РА
Т * І МІ * СЯЦЬ
К * У СОН * ЦЕ
Словесні пірамідиü
САД ЛІС
САДИ ЛІСОК
САДОК ПУЩА
САДІВНИК ПЕРЕЛІС
САДІННЯ ДІБРОВА
Читання складових таблиць різного рівня складностіü
Прочитати утворений з горизонтальних і вертикальних букв склад на одному диханні. На перших порах пропонуються таблиці з уже утвореними складами, потім з деякими пропущеними клітинками, а пізніше таблиці для самостійного утворення складів.
А О У І Е И Я Ю Є
М ма мо му мі ме ми мя мю мє
В ва во ву ві ве ви вя вю вє
Л ла ло лу лі ле ли ля лю лє
К ка ко ку кі ке ки кя кю кє
А О У І Е И Я Ю Є
КВ ква кво кву вкі кве кви
ВН вна вно вну вні вне вни вня вню внє
СК ска ско ску скі ске ски
ПЛ пла пло плу плі пле пли пля
А О У І Е И Я Ю Є
СПЛ
СТР
СКЛ
ВЗЛ
Читання таблиць згори донизуü
Дітям пропонується прочитати невеликий віршований текст, фіксуючи погляд на вертикальній лінії.
Веселі вишні вкрили віти,
Виблискують з гущавини.
Василько воду ллє на квіти,
Щоб вищі виро сли вони.
Читання гнізд споріднених слівü
Прочитати споріднені слова на одному подиху зверху вниз.
ЛІС
ЛІСИ
ЛІСОК
ЛІСОВА
ЛІСОЧОК
ЛІСНИК
(вміння передбачати)
Загадки чи віршики у яких слід додати риму.ü
Гра «Морська хвиля змила слово»
Вчитель читає загадку, а діти мають передбачити розгадку і відповісти.
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають ….. (журавлі).
Вчитель читає початок речення, а діти мають його закінчити.
Діти, звісно, вчаться в …
А комбайн працює в …
Ми лікуємось в …
А стрижемось в …
Ліки беремо в …
А книжки в … .
Читання прислів’їв, приказок, слів з недописаними частинами.ü
Вчитель пропонує прочитати слова на карточках, в яких пропущені окремі склади.
«Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона початки відкусила
У себе в нірці схоронила.»
... рона (ворона)
… рова (корова)
… ито (сито)
… іто (літо)
Ішов інди… з індичк… ,
Ішо… понад водичк… ,
А за ни… - індичат…
Починай… все спочат… .
Деформовані слова.ü
На карточках дітям пропонуються слова написані з переставленими буквами. Діти мають якнайшвидше переставити букви і прочитати правильне слово.
АЛШКО
КАРЧІ
ЕЛСО
Ще один вид таких вправ слова з пропущеними голосними.
Гра «Діряві слова»
С Л В Й
Л С Т В К
Р Б
Деформовані текстиü
Завдання для роботи в парі або невеликій групі. Дітям пропонується правильно прочитати текст, переставивши склади місцями.
чуБа – м’ячик титькося,
баПотививсь четьхося.
кЯ побавивсь мит мечм’я
от лазивсь кимгір пламеч.
Ці вправи впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання.
Вправа на уважністьü
Прочитати слова і визначити у них спільну частину, склад або букви, якими відрізняються
ГРІМ МАК
РІКА РАК
ЗОРІ ТАК
РІТА ЛАК
РІЖУ БАК
Знайди пеньокü
Показати слова на кілька секунд на карточці, а діти мають назвати зайве слово.
КИТ
КИТ
КІТ
КИТ
Вправа «Не зіб’юсь».ü
НІС
Ніс
НІС
РІС
Гра «Які слова заблукали?»ü
Прочитати текст, назвавши слово яке підходить по змісту, а не те, що написане.
Щебетала пташечка під крилечком,
Сподівалась пташечка весни з літечком.
«Знайди помилку»ü
Діти мають прочитати правильно, помінявши слова так, щоб слово з першого стовпчика за змістом відповідало б слові з другого стовпчика.
ЗИМА – СІЧЕНЬ
ВЕСНА – БЕРЕЗЕНЬ
ЛІТО – ТРАВЕНЬ
ОСІНЬ – ВЕРЕСЕНЬ.
Гра «Прочитай слово у слові».ü
Із запропонованого слова скласти всі можливі нові слова.
ЛАСТІВКА
СІТКА, СТІЛ, СТАВ, ЛАВКА, ЛІС, ЛАСКА, ВІЛ, ВАТА, ЛАТКА, СІК,ВІК…
«Побудуй слово»ü
Вчитель пропонується слово, в якому під кожною буквою стоїть цифра. Діти ж мають за поданими цифровими знаками скласти своє слово, використовуючи букви із запропонованого вчителем.
ВОКЗАЛ
4 5 6 6 5 4 3 2 4 5
Гра «Розсипанка»ü
Із слів, які написані на геометричних фігурах, листочках, пелюсточках і т.д., скласти прислів’я.
Гра «Зашифроване прислів’я».ü
Прочитати, дотримуючись порядку цифр, написаних під таблицею.
БУ 1 ВИМ 2 ДЬ 3 ЛИ 4 ЛІ 5 НЕ 6
НИ 7 ТИ 8 ХО 9 ЧЕШ 10 ЩАС 11
9, 10, 1, 8, 11, 4, 2, 6, 1, 3, 5, 7, 2.
Гра «Розплутай ниточки»ü
На дошці малюю переплутані «ниточки». На одному кінці «ниточки» - цифра, на іншому – буква. Якщо учні правильно визначать якій цифрі відповідає яка буква і розставлять їх по порядку, то прочитають слово.
2 4 3 5 1
Е О
С
Ц
Н
Гра «Фантазери».ü
У запропонованих словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко.
Д - бр - г – л – д м – з – к
С – р – м г – р – х г – л – с
М – р – з к – л м – л – к –
К – мп – т з – л – т - б – л – т –
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т –
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн –
Л – т в – г – нь с – р – к
Коли діти будуть добре справлятися із такими карточками можна запропонувати їм трохи складніші, наприклад: замість першої рисочки підставляти букву «е», а замість другої – «а».
Т – м - в – н - сп – к –
Г – н - тв. – рд - р – дьк –
Сц – н - в – рб - з – бр –
Д – сн - в – сн - р – бр –
П – н – л м – д – ль м – т – л
Т - - тр ф – рм - с – стр –
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р
Кр – йд - п – к – р Ст – ф -
Потім завдання можна ще ускладнити: прочитати слова у колонках, уявляючи на місці рисок вказані букви, які позначають голосні звуки.
Е Е А И И А
С - р - д - д - т - н -
Ч - р - мх - б - л - н -
В - с - л - к - сл - чк –
З - л - н - с - в - н -
П - р - к - з д - в - н -
Н - б - с - хв - л - н -
См-р - к - ш - пш - н -
Гра «Збери намисто»ü
Збери «намисто» із складів. Прочитай двічі утворену скоромовку. Прикладом такої таблиці може бути така таблиця:
Тиш і
туш го
вий ка
В
із ком шкре
ка
ниш но вуш
миш ніс
шла ки
ри до
ком ри.
бо
Або така де замість крапок потрібно вставити букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.
абе чис
деся світ
мі … се …
ті теп
сі са
Ще один вид таблиць до цієї ж гри.
Ідучи за цифрами – підказками, потрібно скласти прислів’я.
10 лащиться 7 а 2 не 9 що
5 що 1 бійся 6 бреше
3 того 8 того 4 собаки
4 море 7 дурна 2 й
1 ворона 5 літає 8 вертається
6 його 2 такий 4 чорт 3 страшний
1 не 7 малюють 5 як
10 дивиться 8 в 5 а 1 скільки 6 він
2 вовка 4 годуй 7 все 9 ліс 3 не
Вправа «Знайди кінець»ü
Прочитай частину вірша в першій колонці, а в другій знайди його закінчення.
Сива кізка скік та скік слово «мама» написало
Стоїть баба снігова щоб родило житечко
Ой , мороз, який мороз! Хтось на дворі гупотить
Тихо спить собі ведмідь здоровенна голова
По снігу дівча гуляло через річку на той бік
Сійся жито і пшениця треба взяти нам лопату
Принесла я вам літечко лиш над містом сонце
встане
Щоб город перекопати всіх пташок проймає дрож
Ти прокинься рано – рано шкідників ним добуває
Дзьоб міцний і гострий має буде дітям паляниця
Гра «Слова з трьох (чотирьох, п’яти) букв.»ü
У цю гру бажано грати до того часу, поки діти не навчаться швидко і легко придумувати слова, які складаються з трьох, чотирьох чи п’яти букв. Щоб ця гра не набридала і завжди була цікавою, можна її урізноманітнити, придумавши казку. Наприклад:
«Жив був (хто?) … (вчитель пропонує перше слово, яке складається з трьох букв – дід). У нього болів (що?) … (зуб). Зайшов він в (куди?) … (дім). Хотів з’їсти (що?) … (сир). Раптом прилетіла (хто?) … (оса). Вона впала в (куди) … (суп). І т.д.
В одному далекому царстві жив (хто?) … (вчитель пропонує слово з чотирьох букв – слон). Він дуже любив їсти (що?) … (диню). Одного дня він стояв біля (чого?) … (дуба) і жував (що?)… (лист). До нього підійшов (хто?) … (тигр). Він сказав? «Давай підемо в (куди?) … (цирк)». І т.д.
Гра « Чи є такий предмет».ü
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
1. Кущ, баж, мед, вім, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2. Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрест, борщ, шпак, рюза.
3. Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюнт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті, фрукт.
4. Родина, вулира, ремінь, цукода, береши, палиця, чіт асу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
5. Загадка, чи батон, фільток, кімната, руфлон, веселуб, учитель, голубіж, метелик, бджуза, іграшка, дів чиря.
Вправа «Точно і швидко. Хто або що?»ü
Вчитель називає дію, учні мають якнайшвидше сказати хто виконує цю дію.
Нявчить - кіт виє –
варить - каркає –
гавкає - лікує –
дзижчить - малює –
шипить - замітає –
Вправа «Слухай! Називай якомога більше слів»ü
Вчитель називає дію, а учні мають назвати якомога більше предметів, які виконують цю дію.
Пливе - пароплав, човен, плавець, качка, риба, кит.
Летить –
Росте –
Шумить –
Хвилюється –
Вправа «Замасковані слова»ü
Читаючи завдання з картки потрібно встановити межі слів у реченні. Читаючи, потрібно робити відповідні паузи.
1. Непомітнонадійшовранок.
2. Уселісталошумно.
3. Забрехалисобаки, заревіликоровитателята.
4. Цілаотараовецьтакібекалаімекала.
5. Великийпівеньстрибнувнавербовий
перелазіголоснозакукурікав.
Гра «Доповни за змістом»ü
Учневі потрібно швидко прочитати, доповнюючи речення за змістом.
1. Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша - …
2. Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний - …
3. Білий, холодний, пухкий, іскристий - …
Вправа «Книжковий гробачок»ü
У кожній групі слів потрібно відновити відсутні букви на позначення голосного звука, орієнтуючись на перше слово.
Мед – слдкй, лпвй, зпшнй, грчнй, прзрй, янтрнй.
Дуб – мгтнй, крслтй, стрй, рзлгй.
Лисиця – рд, хтр, пхнст, прдк, спртн, хвстт.
Мама – крсв, млд, рдн,мл, дрг.
Гра «Хто перший прочитає»ü
Утворити слова з букв на позначення приголосних у лівій колонці і на позначення голосних у правій. Читаючи другий раз, праву колонку пропонується закрити.
ДРВ ЕЕО ЧТНН ИАЯ
ЗМ ИА ПСЬМ ИО
ДРГ ООА МТМТК АЕАИА
МЛК ООО МЛВНН АЮАЯ
СМТН ЕАА ФЗКЛЬТР ІУУА
Вправа « Прочитай, не звертаючи уваги на колір»ü
ЧЕРВОНИЙ ЗЕЛЕНИЙ
ЖОВТИЙ СИНІЙ КОРИЧНЕВИЙ
ЧОРНИЙ ГОЛУБИЙ ЗЕЛЕНИЙ
СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ГОЛУБИЙ
ЗЕЛЕНИЙ ЧОРНИЙ ЖОВТИЙ
СИНІЙ КОРИЧНЕВИЙ СИНІЙ
ЧОРНИЙ ЧЕРВОНИЙ
Променеподібні таблиціü
Прочитай, дивлячись на початок слова.
б
бець
бороб
ХЛІ бчик
бний
бина
бниця
Прочитай, дивлячись на кінець слова.
ліс
часни
пень
дзвін ОК
ріж
стіж
пиріж
Гра «Буквений хаос»ü
Дітям потрібно знайти і закреслити в хаосі букв слова на запропоновану тематику (наприклад 4 чоловічі імені).
І Г О Р Ж О
П Е Н А К Р
К У Р Ь І Й
О П Е Т Р О
А Н Т О Н Л
З М Ю Р І Й
Гра «Заміни букву»ü
ü
Гра для роботи в парах. Кожній парі пропонується дібрати і записати нові слова, що відрізняються від поданого в картці першою буквою (звуком).
Наприклад: рік (сік, тік, бік, лік) ;
рак (мак, бак, так);
чайка ( майка, гайка, байка).
|